Wen daagjes ! - Reisverslag uit Järvenpää, Finland van Nadine Hazeleger - WaarBenJij.nu Wen daagjes ! - Reisverslag uit Järvenpää, Finland van Nadine Hazeleger - WaarBenJij.nu

Wen daagjes !

Door: Nadine

Blijf op de hoogte en volg Nadine

16 September 2014 | Finland, Järvenpää

Hier mijn tweede verslag alweer:

VRIJDAG 12 SEPTEMBER 2014:
Vandaag zouden we eigenlijk naar een verpleegkundige event gaan met Aafke , maar dit hebben we afgezegd omdat we best wel moe waren en we niet veel te maken hebben met verpleegkundige dingen op onder opleiding..

We hebben lekker uitgeslapen en hierna zijn we gaan lopen naar de Lidl, dit was 3,3 km lopen & we hebben er de heenweg 2 uur over gedaan :P Het was deze dag heerlijk weer, rond de 20 graden en lekker blauwe lucht, dus dit was best goed te doen!

ZATERDAG 13 SEPTEMBER 2014:
Vandaag ging onze wekker vroeg, ons plan was om lekker een dagje weg te gaan naar een eiland bij Helsinki: Suomenlinna. Dit is een eiland met veel historische gebouwen, zoals het grootste fort van de Baltische Zee.
We gingen vanaf Helsinki met de boot naar dit eiland, we moesten nog een uurtje wachten voordat de boot zou vertrekken. Dus we hebben lekker over de markt gelopen en genoten van al de grote cruiseschepen en de zon!

Op het eiland hebben we o.a. winkeltjes bekeken, glasblazers aanschouwd, genoten van de zon en veel gewandeld. Ook hebben we megaveel foto’s gemaakt hier. Daar is nog een leuk verhaal over te vertellen: We waren van plan om op een oude kanon te gaan zitten met z’n 5en (Aafke was ook mee deze dag) en te vragen of iemand een foto van ons wilde maken. De helft van ons zat al op het kanon en pats boem kwamen er ineens chinezen naar ons toe rennen om foto’s van & met ons te maken! Dit was ongeveer een groep van 10 chinezen, die om de beurt bij ons kwamen staan en de anderen foto’s lieten maken. Na ongeveer 15 minuten was het foto spektakel voorbij & konden we verder lopen. Hierna kwamen we ze weer tegen & wilden ze weer foto’s met ons maken! Nu maar hopen dat we die foto’s ooit nog toegestuurd krijgen, want ons mailadres hebben we natuurlijk achter gelaten ;)

Verder hebben we ook nog door een nat, donker spelonk gelopen. In ieder geval , wij zagen het als spelonk. Kei donker en nat dus. We liepen dit als binnendoor weggetje, omdat het eiland zo groot is! We waren met 5 meiden en je raad het al; iemand voelde iets nats, net toen we een selfie maakten.. Dit werd gillen dus, we renden uit de spelonk en hier kwamen we eilandbewoners tegen die erg om ons moesten lachen. Samen lekker gelachen en toen maar snel doorgelopen ;)

We hadden heel de dag niets gegeten, behalve ontbijt dus nadat we van het eiland terugkwamen zijn we lekker gaan eten in een restaurant met onder andere typisch Finse gerechten. Natuurlijk omdat ik een opdracht moest uitvoeren voor mijn geliefde vrienden! Lekker fish gegeten en als toetje was de mcflurry errrug goed te doen.

Vanaf Helsinki zijn we weer met de trein naar Järvenpää gereisd. Omdat we zo luidruchtig en lacherig waren, zijn er zelfs mensen uit onze coupé gelopen. Het is daar namelijk echt doodstil in de trein, dus niet zo raar dat ze weglopen ;) Naast ons kwamen 2 mannen zitten, de 1 begon al half te slapen en de ander begon gelijk tegen ons te praten. Ze stonken echt als de neten, dus hadden we gelijk door dat ze dronken waren.. Omdat we in een grappige bui waren gingen we het gesprek aan met deze kerel, we praten en maakten grapjes in het Engels. Op een gegeven moment waren we het zat en negeerden we hem. Hij vond vooral zichzelf erg grappig en op een gegeven moment ging die lekker met z’n slapende reisgenoot in gesprek.

Na de treinreis moesten we nog een kwartiertje lopen, we kwamen aan op een lege campus. Dit komt omdat er in het weekend geen studenten of lessen o.i.d. zijn. Dus we hebben hier alle ruimte en tijd voor onszelf in het weekend :D Ik heb nog lekker geskyped deze avond en foto’s gekeken van deze geweldige dag. Op naar de volgende dagen!

ZONDAG 14 SEPTEMBER 2024:
Deze eerste zondagmorgen heb ik lekker uitgeslapen, veel geskyped, gechild bij het prachtige meer (zie foto’s!) & gegeten. Ook hebben we een Nederlandse preek geluisterd, omdat we ons nog niet echt hebben verdiept in de kerken hier, maar we zijn wel van plan om kerken te gaan bezoeken! Lijkt mij namelijk erg leuk om te kijken hoe het hier gaat.. Verder hebben we nog aardig rustig aan gedaan, voordat het hele stagelopen gaat gebeuren!

MAANDAG 15 SEPTEMBER 2014:
Om half 9 ging de wekker van Meike en mij, vandaag zouden we Järvenpää gaan verkennen met een paar mensen van onze stage. Jari was de man die alles probeerde uit te leggen in het Engels & Hanna was de meid die in de auto rondreed, zij is een Finse stagiaire. We hebben in de auto om heel het meer gereden en heel wat dingen bekeken. Zoals de jongerenhuizen, scholen, ijshockeyhal, zwembad, ruimtes waar bands oefenen (staat voor duizenden euro’s aan muziekinstrumenten daar, wauw!).. Ze hebben hier zoveel aanbod voor de jongeren; de jongerencentra’s, veel sportmogelijkheden etc. Gaaf om te zien hoe anders dat in Nederland eigenlijk is.

Als lunch hebben we natuurlijk weer een grote warme maaltijd gegeten, niet normaal hoe die mensen dat 2 keer per dag naar binnen kunnen werken zeg! :P Na de hele rondleiding hebben we onze fietsen opgehaald & waren we alweer klaar met stage voor vandaag!

’s Middags hebben Meike en ik lekker rondgefietst en boodschappen gedaan op onze stoere fietsen, want jaja ze zijn echt stoer.. Zie foto :D Verder heb ik ’s avonds lekker een poos geskyped en gechilld!
Het is trouwens echt superwarm hier voor de tijd van het jaar. Maar de helft loopt gewoon rond in truien en dikke jassen, terwijl wij lekker in shirts rondlopen. Ben benieuwd wat ze dan in de echte winter dragen!

DINSDAG 16 SEPTEMBER 2014:
Om half 1 moesten Meike en ik bij een van de jongerenhuizen zijn, hier hebben we weer wat mensen ontmoet die in de jongerenhuizen actief zijn. Na deze mensen te hebben ontmoet hebben we een bibliotheek, museum en school bezocht. Wauw, die school had een mooie hoorcollegezaal, er was op het moment dat wij er waren een college bezig over ADHD, vet interessant natuurlijk, jammer dat het in het Fins was!

Nadat we deze dingen bezocht hadden kregen we een adres mee van Jari om te gaan praten met een vrouw genaamd Tina. Wij dus op onze coole fietsen naar het adres gefietst (thanks to Google Maps !) & aangekomen bij het genoemde adres ontmoetten we Tina. We hebben met haar gepraat over de organisatie waar zij werkt. Zij is coördinator van de mensen die contact leggen met de sport faciliteiten die Järvenpää biedt, maar ook over de faciliteiten die ze immigranten aanbieden.

Er is ook een bepaald project voor immigranten, hier gaat weer iemand anders over: Louis (als je het zo schrijft?). Louis komt zelf uit Spanje, dus hij weet precies hoe het voelt om als ‘vreemde’ ergens te komen wonen. Hij vertelde ons hoe zij precies werken in dat project; ze gaan op zoek naar immigranten en helpen ze door het aanbieden van verschillende soorten sporten. Ze gaan op zoek naar de immigranten door naar jongerenhuizen enz. te gaan, hij is dus vaak op weg en ontmoet veel mensen. Ik denk dat dit vooral belangrijk is voor de immigranten om zich thuis te voelen & als dit er niet is moeten ze zelf op zoek gaan naar deze hobby’s. Ook denk ik dat het goed is voor de immigranten om gelijk contacten te leggen, omdat het veel groepssporten zijn hier in Järvenpää (en omgeving). Meike en ik vonden het erg interesting om dit allemaal te horen, het is zo gaaf wat ze hier aanbieden aan jongeren/kinderen! De regering en bevolking zorgen er echt voor dat er geen problemen komen, terwijl wij in Nederland pas nadat er een probleem is met een oplossing komen. Vet interessante meeting dus!

Hierna waren we alweer vrij, dus rond 4 uur gingen we even boodschappen doen & thuis een soeppie eten. In de avond heb ik weer lekker even geskyped & verder weer relax muziek geluisterd en gechilld op onze gezellige kamers!