De eerste daagjes! - Reisverslag uit Järvenpää, Finland van Nadine Hazeleger - WaarBenJij.nu De eerste daagjes! - Reisverslag uit Järvenpää, Finland van Nadine Hazeleger - WaarBenJij.nu

De eerste daagjes!

Door: Nadine

Blijf op de hoogte en volg Nadine

12 September 2014 | Finland, Järvenpää

Woensdag 10 september 2014
Hier ons eerste verslag, lijkt alsof we hier al vet lang zijn terwijl het nog maar onze tweede dag is. Dit komt vooral door de vele indrukken en mensen die we al hebben ontmoet.

Om half 9 kwamen we bij elkaar op Schiphol, vanaf hier begon ons avontuur! We gingen inchecken en de bagage was perfectoo, zelfs nog lichter dan we thuis hadden gewogen. Hierna moesten we afscheid nemen van de lieve mensen die ons kwamen uitzwaaien.

De vlucht ging perfect, alle ruimte (bij de nooduitgangen!) en een relaxe overstap waar we een uur op het vliegveld hebben kunnen chillen. In Helsinki lag de bagage nog sneller op de band dan dat wij bij de band waren aangekomen, ik weet niet of dit nou iets zegt over ons of over het snelle personeel, maar het was ideaal.. ;)

Op het vliegveld hebben we een aardige taxi chauffeur gefixt en die bracht ons perfect bij de campus. Hier werden we ontvangen door de Nederlandse studente Aafke. Zij woont hier al ongeveer 3 weken en heeft ons dus al van alles laten zien. We hebben hier gelijk ook gegeten in het restaurant dat al bijna gesloten was (om half 6 ’s avonds!) Dit komt door de voor ons aparte eettijden: 8 uur ’s ochtends ontbijt, 11 uur ’s morgens warm eten & om 16.00 weer warm avondeten. Gelukkig kunnen we lekker zelf koken en hoeven we niet elke dag 2x warm te eten!
Hierna waren we helemaal kapot, daarom lekker koffers uitgepakt en keihard gerelaxed!

Donderdag 11 september 2014:
Vanochtend ging om half 8 onze wekker, 8 uur eten en om half 9 zou Katja hier zijn. Katja heeft veel voor ons geregeld, zoals het verblijf op de campus en onze stageplekken. Ze is onze persoonlijke begeleider hier op de campus.

Samen met haar hebben we wat mensen op de campus bezocht die ons met van alles kunnen helpen, zoals de conciërges die hier iedere dag zijn (soort mama voor de studenten hier) en de schooldokter. Hierna hebben we lekker warme pasta met mushroomsauce gegeten in het restaurant (om half 11 ’s ochtends!)

Na het eten zijn we naar het station gereden met Katja, hier is Iris op de trein gestapt naar Helsinki waar zij stage gaat lopen. Wij zijn toen naar de stageplek van Yvonne gegaan, dit is een woonhuis voor mensen met een beperking. Toen was het tijd om naar Meike & mijn stageplek te gaan.. Wij lopen stage in een inloopcentrum voor jongeren van 13-18 jaar ongeveer.

Ze organiseren hier veel activiteiten, zoals graffiti evening volgende week donderdag. Maandag (onze eerste stagedag) krijgen we een rondleiding door Järvenpää (dorpje waar we wonen en stagelopen) samen met een andere Finse stagiaire. Maandag & dinsdag krijgen we ook meer informatie over onze stage.

Na de stagebezoeken zijn we naar een supermarkt gegaan, zo’n mega supermarkt die je ook in Frankrijk ziet. Lekker boodschappen ingeslagen en gelijk een prepaid simkaart gekocht zodat we ook de Finnen hier goedkoop kunnen bereiken.
Na deze volle dag hadden we een uurtje om lekker uit te rusten voordat we weer gingen koken. Om 6 uur hebben we onze vragen kunnen stellen aan de 2 conciërges die hier bijna de hele dag wel aanwezig zijn. Hierna hebben we lekker bij het meer cake gegeten. Wauw wat een mooi uitzicht hebben we hier!

Na het chillen bij het meer zijn we naar de stageplek van Aafke geweest, dat zit hier op het terrein dus was erg makkelijk om te bezoeken. Ze werkt op een plek waar kinderen met een beperking mogen komen voor een aantal nachten, dit is om de ouders te verlichten van de last die de zorg voor een kind met beperking meekunnen brengen.

Verder hebben we 's avonds lekker Flikken Maastricht van vorige week terug gekeken met de Nederlanders (wij +Aafke)! Hierna weer lekker gechild, hebben we wel nodig want het is nog best vermoeiend om de hele dag Engels te praten en zoveel indrukken tegelijk te krijgen.

Dit was wat info van de eerste daagjes, meer komt nog! :)

• 15 September 2014 - 19:44

hee dientje