Ouders in Finland & kamp! - Reisverslag uit Järvenpää, Finland van Nadine Hazeleger - WaarBenJij.nu Ouders in Finland & kamp! - Reisverslag uit Järvenpää, Finland van Nadine Hazeleger - WaarBenJij.nu

Ouders in Finland & kamp!

Door: Nadini

Blijf op de hoogte en volg Nadine

16 Oktober 2014 | Finland, Järvenpää

Hier weer een update!

Hier op onze stage is het echt lastig hoe je om moet gaan met de jongeren. Als ze op ons afkomen is het heel leuk en gezellig, maar als wij op hen afkomen dan worden ze helemaal bang en willen/zeggen ze niets. Het is lastig om hiermee om te gaan, maar het is nou eenmaal zo.
Vrijdagavond hebben we hier een activiteit uitgevoerd en toen was het contact wel erg leuk. Meike en ik hebben een 9-tal spellen bedacht en hier een soort competitie van bedacht. Je kreeg 5 coins als je meedeed en elke keer als je won kreeg je er een bij van je tegenstander. Zo had aan het eind van de avond 1 iemand de meeste coins en die won. We hadden een aantal Nederlandse en een aantal -voor hun- bekende spelletjes erin gedaan, erg leuk nieuwe spelletjes maar toch vertrouwd eigen spelletjes. Ze deden enthousiast mee, ook al was het geheel vrijwillig. Erg leuke avond!

Afgelopen maandag zijn we voor het eerst in een ander jongerenhuis geweest, dit is een stuk kleiner en met minder tieners. Ik zelf vond het hier echt fijner.. Hele aardige werknemers die erg geïnteresseerd zijn, veel in Engels praten voor ons en ons voorstellen aan de tieners/kids & leuke jongeren die gelijk al met ons gingen praten. De sfeer is hier veel beter vind ik, het voelt vertrouwd! In dit huis hebben ze een vast programma voor de kids (’s middags), zoals dinsdagmiddag deden ze een soort competitie met allemaal verschillende spellen & ze organiseren ook activiteiten voor de jongeren (paintbal/movie evening).

Deze week zijn we bezig geweest met Iris’ verjaardag; stiekem cadeautjes en taart gekocht, vlaggetjes gemaakt enz.. ’s Ochtends hebben we haar verrast met een lekker ontbijtje en de vlaggetjes. In de middag moest ze stage lopen en hierna hebben we lekker pizza gegeten in Helsinki met z’n 4en. Hierna hebben we thuis lekker taart gegeten en de cadeautjes gegeven. Het was echt gezellig!!

Deze vrijdagmiddag zijn ook mijn ouders aangekomen in Finland! Ze hebben hier alles gezien & ik heb ze een deel van het centrum van Järvenpää laten zien. Zaterdag zijn we naar Helsinki geweest & naar het eiland Suomenlinna. Ik was hier al eerder geweest maar had nog niet heel het eiland gezien, zo groot is het! En daarom was het extra leuk om nog meer te ontdekken op het eiland en de dingen te laten zien die ik al wel gezien had en de moeite waard waren! Hierna hebben we nog lekker gegeten in Helsinki.

Zondag zijn we naar een soort national park geweest. Ik ging met mijn ouders, Iris en Ewart (vriend van Iris, die hier vanaf zaterdagavond tot dinsdag is). We hebben hier lekker gewandeld en genoten van het mooie grote meer, wat hier bij lag! ’s Avonds gezellig samen gegeten op de campus.

Maandagochtend heb ik lekker hardgelopen en geluncht met mijn ouders. Om half 3 moesten ze alweer richting het vliegveld.. Erg leuk weekend gehad met hen, zo snel voorbij gevlogen!! Verder heb ik maandag voorbereidingen getroffen voor het kamp waar Meike en ik als begeleiding meegaan. Dit kamp duurt van dinsdagochtend tot donderdagmiddag en is met kinderen uit een jongerenhuis en een school hier uit te buurt. Deze kinderen zijn ongeveer tussen de 10 en 13 jaar.

Dinsdagochtend werden we (voor ons doen) al vroeg opgehaald voor het kamp. We verbleven hier vlakbij, aan de andere kant van het meer, in een soort kamphuis. Meike en ik hadden onze eigen chille kamer!

De leiding kwam van de jeugdhuizen en van de school, net zo verdeeld als de groep kinderen dus. De leiding was wel sneaky, ze gingen vaak om de beurt achter het huis roken zodat de kinderen het niet doorhadden ;) Ook was er een leiding van de school, dit was echt een vage maar erg grappige vent. We leerden hem Nederlandse woordjes als ‘lekkertje’ (van het spel vies& lekkertje), geweldig hoe de Finnen hier Nederlandse woorden uitspreken :P Ze vinden hier dat wij praten alsof we onze mond vol chocolade hebben haha.

Elke dag hadden we om 9 uur ontbijt, 11 uur lunch (warm eten!!) en 17.00 avondeten (warm!!). Soms was het eten gewoon best, dan hadden we soort soep met worst + aardappel + wortels of stoofpotje met aardappels en draadjesvlees Maar soms was het ook echt niet te eten, we hadden een keer een soort vissoep & ook aten we een keer iets met uien, vlees en aardappel door elkaar met een smerig sausje(dit was een traditioneel gerecht). Soms gooien ze hier serieus gewoon van alles door elkaar en dan moet het maar lekker zijn, weird! Wel lekker dat ze bij elke maaltijd crackers/soort roggebrood hebben staan. Verder hadden we vaak rond 14.00 snacktime, dit betekend crackers en fruit en drinken!
Deze drie dagen hadden ze soort olympic games, dit betekend dat ze elke dag een paar spellen deden. Dit speelden ze team tegen team, als team moest je natuurlijk winnen om uiteindelijk (donderdag) de winnaar van alles te zijn!

We deden spellen als water vanuit een bak naar de overkant brengen in een bekertje, volleybal met een laken, beste slogan voor je team verzinnen (met dansje oid erbij), de verstopte leiding vinden en hiervoor punten krijgen.

Meike en ik deden veel mee met de spellen of keken hierbij. Woensdag hebben we bijvoorbeeld een spel uitgevoerd (hoorde niet bij de olympic games, gewoon voor de fun!). Dit was het spel vies & lekkertje, erg geniaal hoe ze dat doen in het Engels! Op een gegeven moment gingen ze het spel zelfs zelf uitbreiden en voorwerpen en activiteiten enz. noemen (in het fins)!

Verder is er veel vrije tijd voor de kids.. Ze kunnen gewoon buiten spelen, er is namelijk veel materiaal meegenomen: diabolo’s, ballen, badmintonrackets enz. Ook kunnen ze gewoon binnen spelen, er waren spelletjes, kleurplaten en stiften enz. We speelden vaak het spel fireball (zoals zij het noemden), lijkt op trefbal in een cirkel.

Ik heb vooral een spel erg vaak gespeeld, het was een soort memorie. Er lagen veel kaartjes op de kop en op je eigen kaartjes staan beschrijvingen (in het Fins) over wat je op het plaatje moet hebben staan. Als dat op het kaartje staat die jij omgedraaid hebt, mag je die hebben . Een voorbeeld van wat er op een kaartje kan staan is een hand (käsi) & een beest met 4 poten of meer. Dit vond ik een erg leuk spel omdat de kinderen met wie ik het speelde dan moesten vertalen in het Engels, en zij dus veel beter Engels leren en het meer durven te praten! Ook leerde ik wat Finse woordjes erbij, erg leuk!
Ook speelden we met een kaartspel een spel wat lijkt op halli galli!

Elke avond gingen de kids lekker samen in de sauna. Aangezien wij daar niet zo van zijn in onze nakie zijn wij zelf lekker dinsdagavond laat geweest! Eindelijk in de sauna hier in Finland, hoort erbij hier!!

Verder hebben we dus veel spelletjes gespeeld (buiten en binnen), gekleurd en gegeten ;) Ik vond het erg leuk om dit gedaan te hebben, veel contact gehad met de kids veel Finse woorden en dingen geleerd! :D

Dit weekend hebben we lekker vrij, dus daar gaan we hard van genieten!! Lekker tijd om uit te rusten na dit kamp ;)