Verslag 5 - Reisverslag uit Järvenpää, Finland van Nadine Hazeleger - WaarBenJij.nu Verslag 5 - Reisverslag uit Järvenpää, Finland van Nadine Hazeleger - WaarBenJij.nu

Verslag 5

Door: Nadine

Blijf op de hoogte en volg Nadine

07 November 2014 | Finland, Järvenpää

Verslag 5

Hier weer een verslagje vanuit Järvenpää city!
Het leven gaat zn gangetje hier. Stagelopen, boodschappen doen, sporten, spelletjes doen, films kijken, dagjes naar Helsinki, kerkdiensten bezoeken. Het lijkt voor mij nu zo normaal om hier te leven, maar afgelopen week besefte ik me ineens veel meer hoe dankbaar we mogen zijn dat we hier een paar maanden mogen wonen!(DANKDAG!)

Afgelopen dinsdag hadden Meike en ik een education day van stage.
We gingen met een aantal collega’s naar Helsinki. Daar hebben we het grootste youth house van Helsinki en omstreken bezocht, hier kregen we een uitgebreide rondleiding. Erg leuk om alles hier te zien, want van horen kwam niet zoveel in het Fins ;) Gelukkig zijn de mensen bereid om ook iets in het Engels uit te leggen, na de shy-momentjes. In dit youth house hebben ze heel veel verschillende ruimtes om hobby’s verder te ontwikkelen. Ruimtes met gitaren en opname apparatuur, camera’s en proefjes om te fotograferen, graffiti avonden, computers waar gamers eigen games kunnen maken. Hier zagen we dus dat ze jongeren veel ruimte geven om zich in hun hobby’s te ontwikkelen & verder te komen. De mensen die hier werken hebben vaak ook veel ervaring en kennis in de activiteiten die ze aanbieden.
Na deze rondleiding zijn we naar de andere kant van Helsinki gereden waar we lekker hebben gegeten. In dit gebouw kregen we weer een Finse presentatie over de toekomst van jongeren. Jongeren in jeugdhuizen, jongeren op school etc. Hier begrepen we nog minder van, maar gelukkig waren er weer wat collega’s die uitleg gaven in het Engels.
Na deze vele informatie mochten we ontspannen. We konden bowlen, poolen, boogschieten en nog wat andere activiteiten. Meike en ik zijn lekker verder gegaan om onze vaardigheden met poolen te verbeteren. Na deze ontspanning gingen we weer richting huis, dit was een drukke dag dus lekker vroeg gaan slapen (na weer een paar uurtjes geskyped te hebben;))!
Tijdens deze education day kwamen we een jongen tegen die ook in Nederland is geweest voor een paar maanden geleden. Soort van uitwisseling, hij kwam hier vandaan in Nederland wonen en wij vanuit Nederland naar Finland. We hebben hem ontmoet in Nederland op school en een aantal keer gepraat, daarom was het erg leuk dat we hem nu weer tegen kwamen en konden vragen hoe hij het had gehad in Nederland! We hebben afgesproken dat we hem nog een keer gaan ontmoeten hier.

Woensdag zijn Meike, Iris en ik met de boot een dagje naar Estland gegaan. Deze boot was echt mega groot.. Met supermarkt, barretjes, optredens van bandjes etc. Het was 2,5 uur varen dus dat hebben we wel gered :)
In Tallinn (hoofdstad van Estland) zijn we vooral in het oude gedeelte geweest. Veel mooie, oude gebouwen gezien en winkeltjes in geweest. Lekker gegeten in een typisch Estlands restaurant en verder lekker warm gezeten in de goedkope Macdonalds. Want in Estland is bijna alles taxfree, zoals alcohol en sigaretten, maar ook in de Mac was het dus veel goedkoper:) Macflurry voor 1,80 mhjammie! ’s Avonds rond half 8 weer terug naar Finland met de boot, lekker spelletjes gespeeld en wat drinken ingeslagen natuurlijk ;)

Gister had ik het idee dat ik in een hele andere wereld rondliep, het had gesneeuwd!! Zo mooi al die bomen met sneeuw erop, wauw :D Dan lijkt het net alsof je in een sprookje leeft. Nu krijg ik nog meer zin in Lapland, want daar ligt sowieso sneeuw als we er zijn!

In de afgelopen week hebben veel mensen gezegd en gevraagd nog een keer af te spreken hier in Finland. Maar over 3 weken zijn Iris en ik alweer in Nederland.. Gaat toch wel erg snel hoor, zou graag nog afspreken met al deze mensen. Maar ook wel weer heerlijk om iedereen in Nederland te kunnen ontmoeten!!

Dit was hm weer, hei hei!

• 21 November 2014 - 16:23

Fennie En Kees:

Hoi lieve nicht!
    Bedankt voor je verslagen, erg leuk om te lezen elke keer.
    Maar we wensen je een goeie reis alvast en we hopen je heel gauw in levende lijve te zien!
    We zien uit naar je echte verhalen, groetjes je oom en tante