3e reisverslag alweer! - Reisverslag uit Järvenpää, Finland van Nadine Hazeleger - WaarBenJij.nu 3e reisverslag alweer! - Reisverslag uit Järvenpää, Finland van Nadine Hazeleger - WaarBenJij.nu

3e reisverslag alweer!

Door: Nadine

Blijf op de hoogte en volg Nadine

23 September 2014 | Finland, Järvenpää

Hier alweer mijn 3e reisverslag:

DONDERDAG EN VRIJDAG 18 + 19 SEPT 2014:
Donderdag hadden Meike en onze eerste echte stagedag met de jongeren. We moesten donderdag om 18.00 beginnen en het was graffiti evening. Normaal was er geen programma op de donderdagavond, dus daarom waren er niet heel veel jongeren & ging het nog niet helemaal lekker vond onze stagebegeleider Jenny (je zegt Jennu). We hebben mallen gemaakt waar je dan over kon sprayen met de graffiti en verder een beetje met de jongeren gepraat.

Vrijdagmiddag moesten Meike en ik om 16.00 beginnen, er was ’s middags een movie middag voor kinderen van ongeveer 12/13 jaar. Dus hierbij hebben we lekker popcorn gegeten en meegekeken met The Lion King. HAKUNA MATATA!

Vrijdagavond kwamen dezelfde jongeren weer van donderdagavond. Dit was een vrije avond, er stond een film aan maar de jongeren mogen gewoon zelf kiezen wat ze gaan doen.. In het begin vond ik het nogal akward, je staat er een beetje en de jongeren doen lekker hun eigen ding. Ook Jenny (onze stagebegeleider) en de andere Finse stagiaire hangen een beetje op de bang & doen niet veel met de jongeren. Heel anders dan wat er vaak van ons wordt verwacht op stages in Nederland. We werden gevraagd om mee te poolen, dus hebben ons even geprobeerd te bewijzen, maar wauw wat zijn zij goed! We hebben nog veel te leren ;) Na een tijdje deden we ook mee met twister en vroegen ze ons mee te doen met nog allemaal andere spelletjes. Volgens mij was het ‘mens erger je niet’ in het Fins en Labyrint! Ook gaan die meiden en jongens van 16 jaar gewoon kleurplaten maken, geniaal. We waren om 11 uur klaar, dus lekker naar huis gefietst en flikken gekeken met een radlertje hoppa!

ZATERDAG EN ZONDAG 20 + 21 SEPT 2014:
Zaterdagochtend hebben we Aafke (andere NL student) uitgezwaaid, want die ging alweer terug naar Nederland.. Vandaag was ook kringloopdag, jeej. Ze hebben hier zoveel kringloopwinkels, wel pittig veel kleding vergeleken met de kringloopwinkels in NL, maar was wel leuk! Hierna hebben we lekker pannenkoeken gebakken & film gekeken met z’n 4en!

Om 6 uur moesten Meike en ik alweer stagelopen.. Hier hebben we weer spelletjes gespeeld & gekleurd haha. Om 22.00 waren we klaar, de andere meiden waren weg dus wij hebben lekker tot diep in de nacht films gekeken en cup-a-soup met chips gegeten!

Zondagochtend heerlijk uitgeslapen, hierna een preek geluisterd en toen gingen Iris en ik een paar uurtjes mountainbiken. Heerlijk was dat zeg! Mooi uitzicht op het meer en lekker zonnetje. Ook al voel je wel dat het al kouder begint te worden, ze hebben het volgende week al over sneeuw in Lapland! We weten niet zeker of het hier komt, maar we hopen natuurlijk van wel! Sneeeuwpoppen maken, sneeuwballen gevecht.. Klinkt geweldig :D

Verder heb ik deze zondag nog heel wat skypegesprekken gevoerd, spelletje gedaan & weer gechilld. Wauw we komen hier serieus echt tot rust met al die relaxtijden ;)

MAANDAG EN DINSDAG 22 + 23 SEPT 2014:
Maandag hebben we na de 3e poging de was weten te doen. In het weekend en in de ochtend is dus blijkbaar de wasruimte dicht en we hadden hier geen sleutel van, dus daarom was de 3e keer scheepsrecht ;)
’s Avonds moesten Meike en ik weer stagelopen, we moesten van 6 tot 9. De jongeren worden steeds minder verlegen, we hebben weer getekend en spelletjes gedaan met ze. Ook hebben we een heel gesprek gevoerd over Nederlandse en Finse verschillend ed. Er kwamen steeds meer mensen bij zitten om met het gesprek te bemoeien, erg leuk dat je ziet dat ze eraan beginnen te wennen dat wij er zijn!

Dinsdagochtend moesten we om half 11 beginnen, we wisten alleen dat we naar een school zouden gaan. Geen idee wat er te wachten stond voor ons. Maar dit werd al snel duidelijk.. Als er pauze is in de school hebben de kids niet veel te doen, dus komen ze van onze stage af en toe een spel organiseren. Hier waren ook best wat van de jongeren die in het inloopcentrum komen. Erg leuk dat ze je herkennen! In deze school zitten volgens mij heel veel verschillende leeftijden. Van 7 tot 15 zo te zien. Dus er waren 2 pauzes waarin we het (kaarten gooi) spel speelden. Erg slim hoe ze het aanpakken vind ik, want op deze manier leer je de jongeren die nog niet in het inloopcentrum komen kennen & hen laat je kennis maken met ons. Dubbel doel dus: lol in de pauze voor de jongeren & jongeren ‘werven’ + leren kennen.

’s Middags en ’s avonds heb ik lekker veel getekend, muziek geluisterd, alweer geskyped & genoten van de mooie ondergang bij het meer! (zie foto)